Film Sayıklamaları - Bir Zamanlar Anadolu'da


Filmden sonra hala kendime gelemedim. İşte zihnime üşüşenler:
-Çehov’un Bozkır adlı hikayesi. bir çocuğun gözünden kıvrıla kıvrıla giden bozkır yollarında, bir at arabasının arkasında tıngır mıngır yapılan yolculuk. Öğrencilik yıllarında Mersin’e yapılan yolculuklar. Torosları iple çekerken baka baka hayallere dalınan bozkır. Koca bozkırda yalnız kalmış ağaçlar. (Top gibi olanları da var.)
- İnsan icadı bürokrasi ve nurtopu gibi hiyerarşi. Kurgu olduğunu bile bile sadakatle bunlara inancını sürdürebilmek. 

- En derin acıların bile paragraf başı yapılarak kayda alınması gerekir.Times New Roman, 12 punto. Sevgili Kafka.
- Taşra sıkıntısı (Nurdan Gürbilek yine:) Güdük kalmış, diri diri gömülen hayatlar. Bantla yapıştırılan telefon ahizesi, sırı dökülmüş ayna, gıcırdayan kapı... Eşyaya dahi sinmiş hayatsızlık.
- Yaylada gece vakitleri, havlayan köpekler, rüzgarın sesi, elektrik kesintisi. Gaz lambasında uzayan gölgeler. (Ara ki bir melek bulasın...)
- Bazen insan kendi hayatını bir filmdeymişçesine seyre dalar.

- Kadınlar. Hala nadir yaratıklar. Ya melekler ya şeytan.

- Ya kuaför ve bakkal çırakları, onlar kime diş gösterir, kime diklenir, kime emrederler? Evde bir kız kardeşleri yoksa belki de büyümeyi beklerler.

- Varsa bir kara düzen hepimiz ucundan tutuyoruz elbet. Niyetimiz iyi bile olsa.

- Bizim büyük çaresizliğimiz...
- Yine de umut var. Çocuk oyunları olduğu sürece umut var.
- Manda yoğurdu. Mühim mesele.
- İktidar. O da mühim mesele. (Sen şart dersen ben değiştirir koşul derim, böylece benim dediğim olur.)
- Ağacın altına düşüp orada çürüyen  elmalardan olmamak için harcanan çaba saçma gibi görünse de suyun içinde ıslak taşların, otların arasından geçerek yapılan o küçük yolculuğa değer.
- Daha önceden bu yolculuğu yapmış tek tük birilerinin olduğunu bilmekse ayrı güzel! Onlar artık çürük elma değil, kar sularında üşümüş, çakıltaşlarını görmüş elmalar.

Bir Zamanlar Anadolu'da bir ağacın elmalarının hikayesi. Kimisi şanslı, daha çok güneş görüyor. Kimisi ömür boyu üzerinde koca bir dalın yükünü hissediyor. Kimisi koptu kopacak dalından. Fakat hepsi aynı topraktan besleniyor.

Yorumlar

  1. Çok izlemek istiyorum.Netten izlenebilir mi acaba?

    YanıtlaSil
  2. Bilmiyorum ki. Ben sinemada izledim. Nefis gece görüntüleri var. Tam sinemada izlenecek film aslında. Senin bıcırıklarla zor olabilir tabii:))

    YanıtlaSil
  3. ma vie en rose9 Ekim 2011 11:14

    Gerçekten de bir ağacın elmalarının filmi. Ben de filmden sonra hangi elma olduğumu düşünüp duruyorum.

    YanıtlaSil
  4. Muhakkak ki çoğumuz düşündük bunu...

    Bu arada, bence seyircinin kendini daha çok doktorun yerine koyacağı düşünülmüştü. Zaten seyirciye en son yumruk da (doktor üzerinden) son sahnede atılıyor.

    YanıtlaSil
  5. Filmi izlerken benim aklıma da sık sık Çehov geldi. Zaten senaryo ekibi de Çehov'dan bahsediyor. (Kim demiş hikayeleri eskidi diye!)

    Daha çok sayıklamalar bekliyoruz:))

    YanıtlaSil
  6. Ben de filmden sonra odama kapanıp bir Rus klasiği okumak istedim. Ama yaptım mı, yapmadım:))
    Off off...

    YanıtlaSil
  7. Evet, evet, bu "yapamamaklardan" da bir film olur;)

    YanıtlaSil
  8. izlenmeyi bekleyen film listem'den biri... daha heyecanlandım şimdi :)

    YanıtlaSil
  9. ben çok etkilenmiştim filmden. umarım sen de seversin:)

    YanıtlaSil
  10. Böyle güzel film,böyle güzel yorumlama hakediyordu...çok etkileyici bir yazı olmuş...büyük bir zevk içinde okunuyor...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Sevgiler.

      Sil
  11. Bu yazıyı çok komik bir şekilde "Kış Uykusu"nun yazısı diye düşünerek okudum :))) Sonra doktor kim? Elmalar mı? Hangi elmalar, ben hiç fark etmemişim o temayı filan derken uyandım. Sanırım Çehov'dan dolayı. Yazının tarihine de bakmamışım :)))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :))) Çehov'dan dolayıdır evet :) Bu arada Kış Uykusu bende Bir Zamanlar Anadolu'da filmi kadar iz bırakmadı. Hatta biraz hayal kırıklığı oldu diyebilirim.

      Sil
  12. Ege incisi Alaçatı muhteşem tatil imkanları ile siz tatil severleri bekliyor.
    Sizlerde erken rezervasyondan yararlanmak için
    www.alacatiotel.com.tr sitemizi ziyaret edebilirsiniz.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

kırmızı balon

evini arayan kaplumbağalara...

"çınar, ben, ağaç ve kedi"